“Ik hoef die bijsluiter niet, dan ga je me beroven met je farma maffiawerk!”
Zo word ik tegenwoordig toegesproken, als ik iemand probeer te helpen in de voor hun verwarrende wereld van de medicijnen. De gezondheidszorg is de laatste jaren erg veranderd, door de vele privatiseringen van verzekeraars en zorginstellingen. Mensen voelen zich onzeker in de medische wereld en daardoor ontstaat er onbegrip.
Afname van werkplezier in de apotheek.
Het KNMP, het brancheorgaan van de apotheken, heeft door de toenemende meldingen van agressie in de apotheek, een onderzoek gedaan naar het werkplezier van de apotheekmedewerkers. Wat blijkt, sinds de wijziging op de zorgnota vanaf januari 2014 is de arbeidsvreugde van de 741 apotheekmedewerkers gedaald en heeft nog maar 20% plezier in zijn werk. Helaas moet ik stellen dat ik me kan vinden in de groep van 80%.
Wat veroorzaakt deze agressie tegen een zorgverlener?
De laatste jaren is er veel veranderd, in januari 2014 is de grootste verandering voor de cliënten gekomen. Men kreeg op de zorgnota ineens te zien dat ze een vergoedingen betaalden voor een eerste uitgifte begeleiding. Voor deze wijziging in de nota werd er ook al een vergoeding berekend, alleen zat het in de prijs van het geneesmiddel ingebakken.
Nu is het gesplitst en valt het mensen op. Als ik dan start met: “U krijgt vandaag een nieuw geneesmiddel en daar ga ik u iets over uitleggen.” Vinden sommige mensen het dus nodig om een compleet woordenboek aan scheldwoorden en negatieve uitdrukkingen te gebruiken.
Dit is niet de enige reden voor agressie!
Tegenwoordig bepalen de zorgverzekeraars als Zilver Kruis, Unive, IZA, DSW, OHRA, Menzis en nog vele anderen welke specifieke fabrikanten geleverd willen of ze geven de apotheek een budget waarbinnen moeten worden ingekocht. Dit zorgt ervoor dat de fabrikant en dus ook het uiterlijk van het doosje plus tablet met grote regelmaat wisselt. Dit geeft reacties als: “Weer een ander doosje, jullie gebruiken mij gewoon als proefkonijn.” De uitzondering binnen deze zorgverzekeraars is ONVZ, maar dan betaal je wel de hoofdprijs voor uitgebreidere vrije zorg geneesmiddelen keuze.
Het kan echter ook gebeuren dat middelen langere tijd, om verschillende redenen, niet te krijgen zijn. Dit kan van een simpele crème uitlopen tot een middel bij de behandeling van kanker. Het niet leverbaar zijn van dat laatste was vorig jaar voor een mevrouw genoeg reden om te wensen dat de kanker van haar vader naar mij zou overspringen.
Waarom mensen de apotheek bedreigen?
Ik snap het niet! Bijna alle mensen in de gezondheidszorg hebben deze richting gekozen als roeping. Je voelt je geroepen om mensen te helpen. Ik wil mensen begeleiden voor goed medicijngebruik, dit om te zorgen dat ze lang, gelukkig en vooral zo gezond mogelijk kunnen leven. Hier wil ik heel graag mijn steentje in bijdrage, al is het alleen maar voor een heel klein beetje.
Daarom zou ik graag willen zeggen: Heb respect voor hen die willen helpen en begeleiden.
2 Comments
Ik vind het erg jammer dat mensen zo reageren op apotheek medewerkers! Al meer dan eens heeft een apotheek medewerker mij namelijk behoed voor een voorlichtingsfout van mijn huisarts! Zo heb ik maag problemen en kreeg ik diclofenac zonder daar een maagbeschermer bij te krijgen.. omdat de apotheek medewerker mijn overige medicijn gebruik zag en mijn geschiedenis vanuit de computer kende is mij een mogelijk heftige complicatie bespaard gebleven! Ik had namelijk gedacht dat mijn “gewone” medicijnen voldoende waren geweest om mij te beschermen tegen de diclofenac. Toen zij echter even een telefoontje pleegde naar mijn huisarts bleek hij het te zijn vergeten op te schrijven! Dat was mij die paar euro “voorlichtingskosten” meer dan waard! Ik denk dat veel mensen echter het belang van deze uitleg niet begrijpen.. ze roepen “dan lees ik de bijsluiter wel” .. (en gooien deze vervolgens direct weg..)
Gelukkig zijn er nog steeds mensen zoals jij, die wel beseffen wat er gebeurd. Helaas is het inderdaad zo dat we af en toe op de stoel van de arts moeten gaan zitten en hun scherp houden. Zo vullen we elkaar wel aan en geven we samen de beste zorg. Dank je wel voor je reactie. 😀